Sunday, April 29, 2007

Negyedik ajánlat: A. Zograf-Pszichonauta

Következzék egy könyv. A képregényeket igazából Gróf Balázs miatt szerettem meg, akinek mai napig hűséges olvasója vagyok. Így hát amikor egy hirdetésben ő ajánlott egy képregénykötetet, rögtön tudtam hogy tetszeni fog. Nem is tévedtem. Ez a kötet

Aleksander Zograf: Pszichonauta – Látomások a Balkánról

című gyűjteménye. A cím már sokat sejtet, és nagyon jól mutatja a könyv lényegét. A furcsa név mögött rejtőző („Képíró Sándor”) szerb úriember saját magáról, ír illetve rajzol képregényeket (nagyobb rész fekete-fehérben). Emellett találunk számára fontos dolgokról is képregényt a kötetben (pl. egy általa igen kedvelt dalról), de leginkább saját magáról és életéről kapunk egy igen furcsa de nagyon érdekes képet. Emberünk életének fontos része az álmodozás, mellyel a hétköznapok sivársága elől elmenekülhet. Ezekben igen érdekes dolgok történhetnek, pl. megtudhatjuk milyen érzés ha az ember a saját fejével dobálózik. A kötet első részében ezeket az álmokat és a velük való viszonyát mutatja be az író.

Zograf életének (sajnos) a délszláv háború is része volt, így a kötet második részében az akkor történt eseményekről kapunk tudósítást (Üdvözlet Szerbiából). Ezeknek a tudósításoknak értékét az adja, hogy a hétköznapi emberek szemszögéből mutatja be a történéseket és azoknak hatásait. Szerintem így érthetjük meg legjobban és legközvetlenebbül az akkori idők zűrzavarát. A kötet végén találunk 3 színes regényt is, az első Budapestről szól, a másodikban vajdasági magyar barátjáról Triceps-ről ír, a harmadikban pedig inuit (eszkimó) barátját mutatja be aki szintén képregényrajzoló.

A képregények egy elég szürreális azonban nem teljesen idegen (legalábbis számomra nem idegen) világba engednek bepillantást. Ebben nagy szerepe van az író egyedi képi világának, amely nagyon jól képes ábrázolni ezt. Egy-egy kép szinte önálló műalkotás lehetne, nagyon passzol a történésekhez, és szerintem elég egyedi is. Szerintem érdemes ebben a kötetben és ezáltal a szerző személyében elmélyülni, nem mindennapi élményben lehet részünk.










No comments: